Københavns Professionshøjskole Læreruddannelsen

KR2: Undervisningsemnet kristendom

Modultype, -omfang og -sprog

Basis, nationalt udarbejdet på 10 ECTS-point. Modulsproget er dansk.

 

Kort beskrivelse af modulet

Med dette modul arbejdes med kristendommens oprindelse, udvalgte perioder i kristendommens historie samt kristendommens nutidige situation og betydning for både individ og samfund i Danmark og globalt. Kristendom vil i modulet blive behandlet som en mangfoldig størrelse.

I modulet fokuseres på tolkninger af bibelske fortællinger, kristne grundbegreber, ritualer og andre udtryk samt deres faglig-pædagogiske udfordringer.

Den studerende skal både tilegne sig viden om kristendom som religion blandt andre religioner og om kristendom som en religion på sine egne præmisser med et eget tydningsunivers, der fungerer som en dynamisk størrelse, og som sådan er under indflydelse af og øver indflydelse på kultur, samfund og dannelsesidealer i Danmark og internationalt. Modulet beskæftiger sig også med refleksion over denne viden, når den omsættes til konkret undervisning i skolen.

Arbejdet med modulet giver kompetence til at undervise i skolefaget kristendomskundskab, og derfor indgår fagdidaktisk viden og færdigheder som en dimension i arbejdet med modulets samlede indhold. De studerende vil i arbejdet kunne inddrage konkret undervisningsmateriale til faget i skolen, selv formulere tekster til elever og inddrage elevproducerede tekster og andre udtryk.

 

Modulets vidensgrundlag

Vidensgrundlaget udgøres af relevant forskningsbaseret viden fra religionsvidenskab og teologi om de faglige emner modulet indeholder.

Vidensgrundlaget udgøres også af viden og faglig-pædagogiske teorier om faget kristendomskundskab i folkeskolen, dets historie, mål, indhold og dets bidrag til skolens samlede opgave.

Vidensgrundlaget er funderet i teorier og viden om børn og unges læringsforudsætninger, om læringsprocesser vedrørende religion, samt i viden og teorier om undervisningsformer, evalueringsformer og aktuelle undervisningsmaterialer til skolebrug.

 

Kompetenceområder, som indgår i modulet

Kompetenceområde 2: Undervisning i emnet kristendom

Kompetenceområde 1: Religionsdidaktik

 

Kompetencemål, som indgår i modulet

Den studerende kan

  • begrundet planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i emnet kristendom
  • begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle religionsundervisning.

 

Vidensmål: Den studerende har viden om

Færdighedsmål: Den studerende kan

kristendom i Danmark, historisk og nutidigt

 

 

redegøre for eksempler på centrale begivenheder og personer for kristendom i Danmark, historisk og nutidigt

kristendom som nutidig religion i Danmark

 

formulere opfattelser af kristendom og dens betydning som religion i Danmark

kristendom som verdensreligion i historie og nutid

 

 

beskrive centrale træk ved kristendommens oprindelse, hovedbegivenheder og forskellige udgaver af religionen, herunder ortodoks, katolsk og protestantisk kristendom, samt udvalgte sekter og frikirker

kristne myter, forestillinger, ritualer, tekster og visuel kultur

 

 

analysere forståelser af kristne grundbegreber samt brug og betydning af myter, forestillinger, ritualer, tekster og visuel kultur, herunder billeder, påklædning, arkitektur, salmer og musik

fortællinger i Bibelen

 

 

give eksempler på, hvordan bibelske fortællinger bruges til tydning af grundlæggende tilværelsesspørgsmål samt deres betydning i sprog, kunst og samfund

kristendom i mødet med andre religioner og verdensopfattelser

 

beskrive eksempler på kristnes forskellige udfordringer i nutiden

kristendommen i det virtuelle rum

 

formulere eksempler på kristnes brug af det virtuelle rum til kommunikation og mission

elevers forskellige forudsætninger for at arbejde med religiøse og filosofiske spørgsmål

planlægge, gennemføre og evaluere undervisning, der tager udgangspunkt i elevernes forskellige forudsætninger med hensyn til religion og livsanskuelse,

skolens læreplan, religionsdidaktik og tværfaglig undervisning

planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i faget og i tværfaglige forløb

entreprenørskab, kreativitet og innovation

planlægge, gennemføre og evaluere undervisning, der udfordrer eleverne til handlekraft, foretagsomhed og fantasi

undervisningsmetoder, læremidler, praktisk-musiske erkendemåder og digitale medier

anvende en variation af undervisningsmetoder, læremidler samt praktisk-musiske arbejdsformer og it

elever og elevgruppers fagsprog og læsning af fagtekster og tosprogede elevers begrebsudvikling på andetsproget

planlægge, gennemføre og evaluere undervisning, der stimulerer elevers udvikling af fagsprog og faglig læsning

faglige teorier og metoder hvormed religion kan beskrives og analyseres, og teorier om, hvad religion kan være

beslutte, hvilke faglige teorier og metoder der er relevante for tilrettelæggelse af en konkret undervisningssituation

skolefaget kristendomskundskabs bestemmelsesgrundlag og dets indhold i historisk og aktuelt perspektiv

analysere aktuelle bestemmelser af religions- og livsanskuelsesundervisning i folkeskolen

udviklingstendenser i faget såvel fagligt som pædagogisk

udvikle faget i konkrete handlingsforslag

 

Arbejdsformer i modulet (studieaktivitetsmodellen)

Modulets omfang er på 10 ects-point, det svarer til 245 arbejdstimer.

Den studerende forventes at bruge sin studietid på dette modul således :

 

Kategori 1:

  • Undervisningstimer: 66 timer
  • Deltagelse i tilbudt vejledning og feedback i tilknytning til lektioner og modulevaluering: 18 timer

Kategori 2:

  • Gruppearbejde før og efter lektioner: 18 timer
  • Forberedelse til lektioner jf. undervisningsplan: 94 timer
  • Studiebesøg og andre egne feltstudier: 10 timer
  • Evaluering af studiet i faget: 5 timer

Kategori 3:

  • Supplerende forberedelse af lektioner og afsluttende kompetencemålsprøve 30 timer

Kategori 4:

  • Eventuelle debatarrangementer og lignende hvortil holdets lærer kan inviteres 4 timer.

 

Forudsætningskrav

Der er 100% mødepligt til undervisning, vejledning og fremlæggelser. 

Den studerende skal have medvirket til udarbejdelsen af det skriftlige produkt, problemstillingen skal være godkendt af modulets underviser inden en af underviseren fastsat dato og den studerende skal deltage i den feedback underviseren giver på produktet, og hvor underviseren afgiver sin vurdering.

 

Evaluering af modulet

Evaluering på bagrund af prøvning.

Type: Skriftlig.

Form: Individuelt eller grupper på maks. 3 studerende.

Karaktergivning: Bestået/ikke-bestået.

Grundlag for bedømmelsen: De studerende skal senest på en af modulets lærer fastsat dato aflevere et skriftligt produkt svarende til 10 normalsider. Produktet skal undersøge en faglig problemstilling i relation til modulets indhold, undersøgelsen skal godtgøres at være relevant for en undervisning i skolen.

                            

Modulets relation til praksis

Modulets indhold har to praksis-tilknytningspunkter. Ét i samfundet og ét i skolen.

I arbejdet med modulet inddrages relevante og aktuelle eksempler på kristendommens synlighed og betydning i såvel Danmark som globalt. Der inddrages eksempler på kristendommens synlighed og betydning i forhold til etiske, politiske, miljømæssige, eksistentielle m.v. spørgsmål. I arbejdet med modulets indhold kan også indgå besøg og samtaler med repræsentanter fra kristendommen og kristent prægede religiøse strømninger.

De studerende inddrager eksempler fra deres praktikskoler hvor de har arbejdet med faget eller med emner og problemstillinger der er relevante for faget. I det omfang det er muligt, kan de studerende medvirke i undervisning i faget i skolen, og her indsamle eksempler på praksis til brug i uddannelsens undervisning.  Endvidere inddrages relevante undervisningsmaterialer og eventuelle undervisningsforløbsbeskrivelser.

På sigt arbejdes på en tæt tilknytning mellem nogle folkeskoler og undervisningsfaget med henblik på besøg, temadage og andet om fx årsplaner, progression, inklusion, prøve m.v.  samt med henblik på udvikling af samarbejde hvor de studerende kan afprøve ideer, interviewe elever m.v.

Oversigt over studieordning 2013 (LU 13, Frb.)

 

Københavns Professionshøjskole | Humletorvet 3 | 1799 København V