Professionsbachelorprojektet er en større skriftlig opgave, der indeholder en fagligt funderet undersøgelse med analyse og vurdering af en lærerfaglig problemstilling af betydning for professionens udøvelse. Den lærerfaglige problemstilling skal inddrage praksis og skal belyses med anvendelse af den faglige indsigt, som den studerende har erhvervet sig i praktikken og i læreruddannelsens pædagogiske fag og linjefag. Professionsbachelorprojektet skal kvalificere den studerende til at udøve lærerfaglige funktioner og fungere selvstændigt inden for lærerprofessionen og kvalificere til videreuddannelse på et relevant master- eller kandidatstudium.
1. Gennem lærerbachelorprojektet demonstrerer den studerende, at følgende kompetencer er opnået:
1.1. Lærerfaglig undersøgelseskompetence til
1.2. Lærerfaglig formidlingskompetence til
2. Gennem studiet arbejder den studerende med
Professionsbachelorprojektet på Institut for Skole og Læring – Indholdsbeskrivelse og prøveform
Professionsbachelorprojektet udarbejdes i tilknytning til et af den studerendes igangværende eller afsluttede linjefag. Projektet er en fagligt funderet undersøgelse af en lærerfaglig problemstilling hvor den studerende inddrager færdigheder og viden erhvervet i praktik såvel som anden praksis, samt anvender de involverede fags begreber, teorier og metoder.
Den studerende udarbejder opgaven individuelt og vejledes af to undervisere fra henholdsvis den studerendes valgte linjefag samt de pædagogiske fag.
Professionsbachelorprojektet har et omfang på 25-35 sider. Eventuelle bilag må højst udgøre 10 sider.
Til hver årgang vil der blive udarbejdet et særskilt materiale med vejledninger og redegørelser for det aktuelle forløb. Nogle af de igangsatte forsknings- og udviklingsarbejder der gennemføres på instituttet vil have mulighed for at inddrage studerendes arbejde med professionsbachelorprojektet og professionshøjskolen har en særlig mulighed for at arbejde med konkrete opdrag fra praksis via projekt MatchPol. Begge dele informeres der mere om ved forløbets start. Organiseringen af professionsbachelorprojektet tilstræber at tilgodese muligheden for at inddrage praktikperioden på 4. årgang til egentligt undersøgelsesarbejde.
Prøve
Fagets årsværk/ECTS |
0,17 ÅV/10,2 ECTS |
Type |
Mundtlig, individuel prøve. |
Form |
Samtale med 2 eksaminatorer. |
Varighed ved mundtlig prøve (inkl. votering) |
45 minutter. |
Grundlag for bedømmelse |
Den studerendes grad af opfyldelse af fagets mål og CKF samt studieordning i øvrigt. |
Betingelser for indstilling til prøve |
Afleveret professionsbachelorprojekt. |
Karaktergivning |
Der gives én karakter efter 7-trins-skalaen. |
Oversigt over studieordning 2012
Københavns Professionshøjskole | Humletorvet 3 | 1799 København V