Københavns Professionshøjskole Læreruddannelsen

Naturfag – fysik/kemi – aldersspecialisering mod mellem- og sluttrin

Studieordning: 2009

Fag: Fysik/kemi

Fagets identitet

Linjefaget fysik/kemi bygger videre på fællesforløbet for fysik/kemi og natur/teknik og fokuserer på at uddanne fysik/kemilærere til at varetage undervisning i grundskolen. Kernen i linjefaget er de didaktiske forhold vedrørende undervisning i fysik/kemi i grundskolen og arbejdet med fysiske, kemiske og teknologiske begrebsområder og problemstillinger. De studerende forberedes på selv at videreudvikle skolefaget i overensstemmelse med samfundets udvikling og deraf følgende krav til undervisningen. Centralt i faget er naturfaglige arbejdsmåder og tankegange til forståelsen og beskrivelsen af verden og samspillet mellem naturvidenskabelig modelbygning og eksperimentelt funderet naturbeskrivelse fra det mikroskopiske niveau til det kosmologiske.

Mål

Målet er, at den studerende opnår kompetencer til at planlægge, tilrettelægge, gennemføre, evaluere og udvikle

  1. en varieret undervisning i faget for alle elever samt medvirke til fagets udvikling i grundskolen, så eleverne lærer fysik/kemi og udvikler, vedligeholder og styrker deres interesse for faget,
  2. undervisning, der omfatter undersøgelser/eksperimenter og sammenknytter hypotesedannelse, dataopsamling, vurdering af data og modelbygning,
  3. virksomhedsbesøg, ekskursioner, feltarbejde og andre uformelle læringsmiljøer,
  4. undervisning med udgangspunkt i elevernes egne forestillinger, deres dagligdag og omgivelser,
  5. brug af fagdidaktisk forskning fra fagdidaktiske tidsskrifter og andre kilder i forbindelse med undervisningen,
  6. anvendelser af fagdidaktiske kundskaber og færdigheder i samspil med almendidaktiske, pædagogiske og psykologiske teorier med henblik på at håndtere undervisning og andre læreropgaver i en konkret praksis og forholde sig analytisk og reflekterende til praksis og
  7. anvendelser af fysik/kemifaglig viden og tilhørende eksperimentelle metoder.

Den studerende udvikler samtidig kompetence til at deltage i debatten om undervisningspraksis, fagets rolle i skolen, fagets samspil med andre fag og fagets rolle i samfundet.

Centrale kundskabs- og færdighedsområder

Indholdet er specialiserede fordybelseselementer, hvor der på grundlag af kundskaber og færdigheder fra linjefagenes fællesforløb arbejdes med planlægning, analyse og vurdering af undervisning i fysik/kemi.

1. I arbejdet indgår kundskaber og færdigheder vedrørende grundlæggende begreber og teorier, herunder:

  1. Børns udvikling på forskellige alderstrin.
  2. Undervisningsdifferentiering og løbende evaluering med særligt henblik på forskellige alderstrin.
  3. Iagttagelse og beskrivelse af relationer mellem elever og mellem lærer og elev med særligt henblik på forskellige alderstrin.
  4. Færdighed i planlæggelse, tilrettelæggelse og evaluering af undervisning og læreprocesser.
  5. Centrale bestemmelser for folkeskolen, undervisningsvejledninger og lokale læseplaner.
  6. Målsætning, udarbejdelse af årsplaner, udarbejdelse og anvendelse af undervisningsmaterialer, og brug af digitale materialer.
  7. Kønsforskelle i læringen, tosprogedes særlige forhold, børns og unges interesse for og engagement i naturvidenskab.
  8. Klasseledelse og samarbejde mellem lærere.
  9. Åbne/lukkede arbejdsformer, uformelle læringsmiljøer, ekskursioner og brug af Internettet.
  10. Hverdagserfaringer, hverdagsforestillinger og parallellæring.
  11. Fagets forhold til og samarbejde med andre fag.

2. I arbejdet indgår grundlæggende faglige begreber, modeller og teorier, herunder:

  1. Stofs egenskaber, omdannelser og partikelnatur.
  2. Energi, energiformer, energiomsætninger og energistrømme.
  3. Felter og kræfter.
  4. Universets og Solsystemets dannelse, opbygning og udvikling.

3. I arbejdet indgår fysik og kemi i hverdag og samfund, herunder:

  1. Naturfænomener og deres udforskning.
  2. Omverdensforståelse.
  3. Kemiske og fysiske stofkredsløb.
  4. Ressourcer, energiforsyning og kemisk produktion.
  5. Teknologiens indhold af teknik og fysisk/kemisk viden.
  6. Vekselvirkning mellem naturvidenskab og teknologi.
  7. Naturvidenskabens rolle i samfundsudvikling, demokrati og kultur.

4. I arbejdet indgår den historiske udvikling i videnskabsfagene fysik og kemi, herunder:

  1. Elementer af videnskabsteori og -filosofi.
  2. Naturvidenskabens begrænsninger, naturvidenskab og etik.
  3. Udvalgte perioder i videnskabsfagenes historie.
  4. Historiske og moderne naturvidenskabelige verdensbilleder.
  5. Udvalgte træk ved den teknologiske udvikling.

5. I arbejdet indgår arbejdsmåder og tankegange, herunder brug af:

  1. Praktisk og eksperimentelt arbejde.
  2. Modeller, animationer og simulationer.
  3. Digital og analog dataopsamling.
  4. Databaser, tabeller, opslagsværker og Internet.

6. I arbejdet indgår laboratoriesikkerhed, herunder:

  1. Affaldshåndtering og miljøhensyn.
  2. Indretning, drift og vedligeholdelse af laboratorier.
  3. Risikomomenter og sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med undervisning.
  4. Risikovurdering i forbindelse med udvælgelse og planlægning af undervisningsaktiviteter.

Fysik/kemi på Frederiksberg Seminarium – Indholdsbeskrivelse og prøveform

Fagets indhold og organisering

Fysik/kemi specialisering bygger videre på det naturfaglige fællesforløb. På grundlag af målbeskrivelsen og med inddragelse af alle de centrale kundskabs- og færdighedsområder tilrettelægges undervisningen i samarbejde mellem underviser og de studerende.

Internationale perspektiver på naturvidenskab og fagdidaktik indgår i såvel praktisk som teoretisk arbejde.

Forsknings-, forsøgs- og udviklingsarbejder indgår både som referencer og som analyseobjekt i forbindelse med såvel faglig teori som planlægning af undervisningsforløb.

Undervisnings- og arbejdsformer

Undervisningen tilrettelægges som holdundervisning, oplæg ved studerende, gruppearbejde og vejledning. Desuden indgår et antal ekskursioner med og uden underviserledelse. Hertil kommer selvstændigt studiearbejde herunder forberedelse til undervisningen.

Dele af undervisningen tilrettelægges i samarbejde med holdets pædagogikunderviser.

De studerende forventes at læse faglitteratur på de nordiske sprog og engelsk. Desuden forventes de at gennemføre praktisk/eksperimentelle aktiviteter på egen hånd.

Undervisningen tilrettelægges så de studerendes sprogfærdigheder udvikles fra et kontekstbundet hverdagssprog til et kontekstuafhængigt fagsprog.

Informationsteknologi benyttes i forbindelse med dataopsamling og -registrering, præsentation af eksperimentelle resultater og som fremlæggelsesredskab.

Den studerende udarbejder 6 opgaver á maksimalt 15 normalsider plus evt. bilag, uanset gruppestørrelse. Til hver opgave udarbejdes desuden en eksamensdisposition á 1 normalside, der danner udgangspunkt for den praktisk/mundtlige eksamination.  Hver opgave skal tage udgangspunkt i et fagdidaktisk tema, der er relevant for undervisningen i folkeskolen og munde ud i et begrundet undervisningsforløb. Opgavernes fagdidaktiske temaer defineres nedenfor. Oplæg til opgaverne i øvrigt samt kriterier for godkendelse defineres nærmere af underviseren.

1. opgave: Fokus på risici og sikkerhedsforanstaltninger i fysik/kemi-lokalet. Opgaven udarbejdes i grupper af 2-3 studerende og afleveres til godkendelse hos underviseren.
2. opgave: Fokus på faglig progression fra natur/teknik til fysik/kemi. Opgaven udarbejdes individuelt og afleveres til godkendelse hos underviseren.
3. opgave: Fokus på naturfaglig arbejdsmetode gennem eksemplarisk praktisk/eksperimentelt arbejde. Opgaven udarbejdes i grupper af 2-3 studerende, fremlægges for holdet og godkendes af underviseren.
4. opgave: Fokus på undervisningsmateriale til fysik/kemi i folkeskolen. Opgaven udarbejdes i grupper á 2-3 studerende og produktet indgår i en udstilling for seminariets øvrige studerende. Opgaven skal godkendes af underviseren.
5. opgave: Fokus på fysik/kemi udenfor skolen og læring i uformelle læringsrum. Opgaven udarbejdes individuelt og afleveres til godkendelse hos underviseren.
6. opgave: Fokus på evaluering af fysik/kemi-undervisning. Opgaven udarbejdes individuelt og afleveres til godkendelse hos underviseren.

Fagets samspil med praktikken

Den studerende skal gennem praktikken

  • tilegne sig viden om og færdigheder i at arbejde praktisk/eksperimenterende i undervisningen
  • tilegne sig viden om elevernes begrebsudvikling, hverdagssprog og hverdagsforestillinger og udviklingen mod det mere præcise fagsprog og -begreber
  • gøre sig erfaringer med klasserumsledelse i såvel formelle som uformelle læringsrum.

Pædagogisk integreret element

Det pædagogiske element er en fortsættelse af det pædagogiske element på fællesforløbet og indgår i nært samspil med praktikken og fysik/kemis forskellige dele.

Også på 2. år arbejdes med lærerens planlægning, tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisning med særligt henblik på fysik/kemi. 2. år er det overordnede tema læreprocesser, som bl.a. omfatter læring i forhold til aldersgruppen og den enkelte elevs forudsætninger, herunder undervisningsdifferentiering. Planlægningen af det pædagogiske element på 2. år tager udgangspunkt i, at linjefaget retter sig mod mellem-/slutttrin.

Deltagelsespligt

Den studerende opfylder sin deltagelsespligt gennem aktiv deltagelse i undervisningen, herunder deltagelse i ekskursioner og gennem både eksperimentelt og teoretisk arbejde med faget.

Fagets seks opgaver skal være godkendte og de seks eksamensdispositioner skal foreligge på „Store Afleveringsdag“ (primo maj).

Holdets underviser vurderer om den enkelte studerende opfylder linjefagets deltagelsespligt.

Afløsning

Afløsning indgår ikke som et element i fysik/kemi.

Prøve

Fagets årsværk/ECTS 0,6 ÅV/36 ECTS
Type Praktisk/mundtlig, individuel prøve.
Form Samtale på baggrund af den studerendes præsentation, demonstration og uddybning én af de afleverede eksamensdispositioner. Dispositionen udtrækkes ved skjult forhåndslodtrækning..
Varighed (inkl. votering) Forberedelsestid: Den studerende meddeles hvilken eksamensdisposition, der er udtrukket to timer før prøven.
Selve prøven varer 45 min.
Grundlag for bedømmelse Den studerendes grad af opfyldelse af fagets mål og CKF samt studieordning i øvrigt.
Herudover indgår redegørelse for eksamensgrundlag som information om undervisningens tilrettelæggelse og indhold.
Betingelser for indstilling til prøve
  1. Bestået prøve efter fællesforløbet.
  2. Opfyldelse af deltagelsespligten for linjefaget fysik/kemi.
  3. 6 godkendte opgaver á maks. 15 normalsider plus evt. bilag.
  4. 6 eksamensdispositioner á 1 normalside.
  5. Gennemført og godkendt sikkerhedskursus.
KaraktergivningDer gives én karakter efter 7-trins-skalaen.
Eksamensdispositionen indgår i helhedsbedømmelsen
Opgaverne indgår ikke i bedømmelsen.
Ekstern censur.

Oversigt over studieordning 2009

 

Københavns Professionshøjskole | Humletorvet 3 | 1799 København V