Københavns Professionshøjskole Læreruddannelsen

Færdselslære – inklusiv førstehjælp

Studieordning: 2008

Kursets identitet

Færdselslære er undervisning om samspillet mellem den enkelte og trafikken i en samfundsmæssig betydning set i forhold til ansvar, medansvar, forpligtelser og sikkerhed. Førstehjælp handler om standsning af ulykker, livreddende førstehjælp og håndtering af mindre skader og uheld, herunder hjælp og omsorg.

Mål

Den studerende skal opnå kompetence i at tilrettelægge, gennemføre og evaluere en undervisning,

  1. der kan give sikkerhed i at færdes i trafikken uden risiko for sig selv og andre,
  2. der kan give viden om de faremomenter og muligheder, man kan stilles over for i trafikken, og
  3. som omfatter standsning af ulykker, livreddende førstehjælp, håndtering af mindre skader og uheld samt hjælp og omsorg.

Centrale kundskabs- og færdighedsområder

Indholdet er:

  1. Organisering af undervisning med henblik på, at eleverne kan færdes sikkert og ansvarligt i trafikken.
  2. Inddragelse af aspekter om adfærd, holdninger og ansvar i trafikken.
  3. Inddragelse af færdselslære i tværgående emner og problemstillinger i skolens fag.
  4. Sikker trafikal adfærd.
  5. Samspil, regler og risici.
  6. Ansvarlighed i trafikken.
  7. Førstehjælp i forhold til tilskadekomst og ulykker i trafikken tilrettelagt progressivt i forhold til, hvad eleverne kan overskue og magte.
  8. Livreddende førstehjælp, herunder alarmering, kunstigt åndedræt og hjertemassage.
  9. Håndtering af mindre uheld som f.eks. sår og standsning af blødning samt muskel- og ledskader m.v.
  10. Sikkerhed i at anvende aflåst sideleje.

Indholdsbeskrivelse

Den nærmere tilrettelæggelse vil fremgå af en senere studieordning.

Oversigt over studieordning 2008

 

Københavns Professionshøjskole | Humletorvet 3 | 1799 København V