Centrale kundskabs- og færdighedsområder
1. Sprogfærdighed og sprogtilegnelse |
|
1.1 |
Lytte og læseforståelse samt lytte og læsestrategier. |
1.2 |
Analyse og vurdering af tekster og andre udtryksformer, herunder billede og lyd. |
1.3 |
Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed samt kommunikationsstrategier. |
1.4 |
Refleksioner over egen sprogtilegnelse med henblik på lærerens rolle som sproglig vejleder. |
1.5 |
Brug af hjælpemidler i form af elektroniske medier, informations og kommunikationsteknologi, ordbøger og håndbøger. |
2. Sprog og sprogbrug |
|
2.1 |
Tekstlingvistik med henblik på forståelse af sprogets variationsmuligheder, herunder forskellige stillag, genrer og teksttyper. |
2.2 |
Sprogets opbygning og brug, herunder udtale og ordforråd. |
2.3 |
Kriterier for udvælgelse af grammatisk stof og sammenligning af forskellige grammatiske fremstillinger. |
2.4 |
Beskrivelse, analyse og vurdering af elevsprog |
2.5 |
Sammenligning mellem tysk og dansk sprog og sprogbrug. |
3. Kultur og samfundsforhold |
|
3.1 |
Levevilkår og livsformer med henblik på udvikling af interkulturel kompetence. |
3.2 |
Nutidige kultur og samfundsforhold i historisk og geografisk perspektiv. Skønlitteratur, herunder ungdomslitteratur, sagprosa og andre udtryksformer. |
4. Fagdidaktik |
|
4.1 |
Skolefagets begrundelse, indhold og udvikling. Bestemmelser om faget i folkeskolen. |
4.2 |
Tyskfagets rammer og vilkår i en kulturel og samfundsmæssig sammenhæng. |
4.3 |
Teorier om sprogtilegnelse. |
4.4 |
Analyse og vurdering af undervisningsmateriale, herunder informations og kommunikations-teknologi. |
4.5 |
Arbejdsmetoder og samarbejdsformer, der støtter selvstændige læreprocesser, herunder prak-tisk musiske udtryksformer. |
Indhold
Liniefagets forskellige indholdsområder, beskrevet i de centrale kundskabs- og færdighedsområder, integreres i et helhedssyn på sprog og kultur, tilegnelse og formidling.
Studiet omfatter mindst 5 studiemønstre i form af tematiske forløb, der hver for sig lægger hovedvægten på et eller flere indholdsområder.
Med henblik på at fremme faglig fordybelse, systematisk selvvirksomhed og samarbejde indgår i tilknytning til studiemønstrene flg. semesteropgaver:
Semesteropgaverne fremlægges i varierede former, individuelt eller i grupper.
Omfang for skriftlige opgaver ca. 10 sider; ved mundtlig fremlæggelse ca. ½ time
pr. studerende.
Det er en betingelse for indstilling til eksamen, at de 4 opgaver er bedømt og
godkendt internt.
Eksamen
Type:
Skriftlig centralt stillet prøve
Mundtlig prøve
Varighed:
Skriftlig: fastsættes af undervisningsministeriet
Mundtlig: 60 min. pr. studerende
Form:
Der gives forberedelsestid.
Grundlag:
CKF, studieordning og Redegørelse for eksamensgrundlaget.
Betingelser for indstilling til eksamen:
Individuelt skriftligt oplæg (omfang ca. 5 sider) afleveres på den af seminariet
ved opslag angivne dato. Emnet skal godkendes af læreren.
4 semesteropgaver jfr. studieordningen
Afløsning:
Kan finde sted inden for sprog og sprogbrug: Udtale/fonetik.
Der gives 2 karakterer efter 13-skalaen, 1 for den skriftlige prøve og 1 for den mundtlige prøve.
Oversigt over studieordning 2002
Københavns Professionshøjskole | Humletorvet 3 | 1799 København V