Centralt i matematikfaget i læreruddannelsen står samspillet mellem en række matematiske kompetencer og fagets didaktik.
Målet er, at den studerende
Begrebet kompetencer bruges i det følgende som fællesbetegnelse for kundskaber og færdigheder aktiveret i hensigtsmæssig handling. De nævnte kompetencer ses som seminariefagets kernefaglighed. Kompetencerne udvikles gennem arbejde inden for følgende stofområder: tal og regningsarter, algebra, geometri, funktioner, sandsynlighedsregning, statistik samt diskret matematik. Der er under hver af kompetencerne angivet eksempler på muligt valg af indhold.
Forholdet mellem fænomenologisk matematik og abstrakt, deduktiv matematik: Erfaring, hypotese, eksperiment, modeksempel; definition, aksiom, sætning, bevis.
Erfaringer med længere, eksperimentelle og deduktive forløb.
Faget har mulighed for at indgå i et samspil med mange af læreruddannelsens andre fag. Ikke mindst de naturvidenskabelige fag er afhængige af matematikkens sprog og metoder som værktøj i det faglige arbejde. Man kan først udvikle modelleringskompetencen i matematikfaget, hvis der arbejdes med problemstillinger og emner uden for matematikkens eget univers.
Derudover rummer faget en række didaktiske, pædagogiske, æstetiske og historiske dimensioner, der skaber samarbejdsmuligheder med de fleste af læreruddannelsens øvrige fag.
I matematik arbejdes med emner der er centrale i grundskolens undervisning i faget. Der lægges vægt på, at disse emner behandles med dybde og perspektivering. Denne behandling sker både på et teoretisk og et praksis niveau med udgangspunkt i linjefagets mål – og CKF beskrivelse.
Der arbejdes endvidere, individuelt eller i grupper, med to fagdidaktiske opgaver i faget.
Afløsning indgår ikke som et element i matematik.
Fagets årsværk |
0,7 ÅV/42 ECTS point |
---|---|
Type |
Én skriftlig eksamen |
Form |
Skriftlige: |
Varighed (inkl. votering) |
Skriftlig: 6 timers prøve med forberedelsesmateriale, der udleveres 48 timer før Mundtlig: 60 minutters prøvetid. Problemstillingen trækkes i forvejen og bekendtgørese senest tre dage før prøven. |
Grundlag |
Studieordningens bestemmelser samt redegørelse for eksamensgrundlaget. |
Betingelser for indstilling til eksamen |
To fagdidaktiske opgaver (maks. 16 sider). |
Karaktergivning |
To karakterer efter 7-trinsskalaen, én for den skriftlige eksamen og én for den mundtlige. |
Oversigt over studieordning 2004
Københavns Professionshøjskole | Humletorvet 3 | 1799 København V