Modultype, -omfang og -sprog
Basis, lokalt udarbejdet, 10 ECTS, modulsproget er dansk. Der kan forekomme tekster på engelsk, svensk og norsk.
Kort beskrivelse af modulet
Læringskontekst i skolen:
Formålet med modulet er at den studerende tilegner sig viden om og færdigheder i at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i analyse og fortolkning af fiktive tekster samt at udarbejde didaktiske design til undervisning i 4.-10. klasse med fokus på teksterne i et kulturhistorisk og æstetisk dannelsesperspektiv.
Indhold og genrer:
Fiktions- og faktakoder; genreteori; tekstanalyse og litterær metode; litteraturpædagogik og litteraturdidaktik; litteratur- og kulturhistorie (kanon og klassikere); børne- og ungdomslitteraturens genrer.
Receptivt:
Den studerende skal metodebevidst analysere og fortolke tekster samt analysere og vurdere læremidler beregnet til litteraturundervisning i 4.-10. klasse.
Produktivt:
Den studerende skal udvikle og eksperimentere med læremidler og didaktisk design til undervisning i fiktion med kritisk brug af digitale ressourcer og eksempler på differentierede læringsaktiviteter til eleverne.
Evt. forudsætninger for at læse modulet
Gældende retningslinjer for optag på læreruddannelsen og adgang til undervisningsfag.
Modulet godkendes til følgende fag, inkl. ECTS-angivelse
Modulet godkendes til undervisningsfaget dansk 4.-10. klassetrin med 10 ECTS
Modulets vidensgrundlag
Grundlæggende teori om og nyere forskning i fiktion, tekstanalyse og litterær metodelære, litteraturdidaktik, kultur- og litteraturhistorie.
Kompetenceområder, som indgår i modulet
Kompetenceområde 2: Fortsat læsning og skrivning
Kompetenceområde 3: Danskdidaktik
Kompetenceområde 4: Tekster og tekstundervisning
Kompetencemål, som indgår i modulet
Den studerende kan
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Vidensmål: Den studerende har viden om |
begrundet gennemføre læringsmålstyret tekstundervisning og undervisning i forskellige tekstgenrer |
tekstdidaktik og genredidaktisk forskning inden for tekster og tekstundervisning |
kritisk vurdere tekster i et genre- og medieteoretisk perspektiv |
tekster, genrer og medier |
kritisk vurdere tekster og deres brug i kulturhistorisk, æstetisk og flerkulturelt perspektiv, herunder tekster på nabosprog |
tekstanalyse og tekstreception i et dannelsesperspektiv |
udvikle den enkelte elevs mediebrug og læsevaner |
tekster til elever, elevers tekstbrug, børne- og ungelitteratur |
planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i tekster, herunder skønlitteratur |
tekstdidaktik |
begrunde valg af tekster fra Dansk litteraturs kanon til undervisning på 4.-10. klassetrin |
dansk litteraturs kanon |
anvende retoriske udtryksmidler ved oplæsning og andre former for fremføring af tekst i danskundervisning |
tekstperformance |
kritisk vurdere danskdidaktiske designprocesser og produkter |
didaktisk design |
anvende forskellige evalueringsformer og resultater af evalueringer i tekstundervisning |
evaluering af tekstarbejde |
udvikle begrundede innovativt, læringsmålstyrede undervisningsaktiviteter i samarbejde med elever, forældre og aktører uden for skolen |
innovativ danskdidaktik og forskning i design inden for dansk didaktik |
kritisk vurdere digitale ressourcer og deres anvendelse i danskundervisning |
digitale ressourcer og danskfaglig læring |
udvikle elevernes selvstændige og undersøgende arbejde, herunder aktiviteter, der forbereder til projektopgaven |
fler- og tværfaglige tilrettelæggelser med dansk |
samarbejde med kolleger om begrundet gennemførelse og udvikling af tværfaglige forløb |
tværfagligt samarbejde i skolen |
forberede elever til Folkeskolens afgangsprøve i dansk |
folkeskolens afgangsprøve i dansk |
anvende resultater af test og andre evalueringsformer med henblik på at understøtte den enkelte elevs danskfaglige udvikling |
test- og evalueringsformer |
planlægge og gennemføre undervisningsaktiviteter med tekstproduktion i digitale medier |
digitale medier i børns og unges læse- og skrivepraksis i og uden for skolen |
Arbejdsformer i modulet (studieaktivitetsmodellen)
Modulet tilrettelægges med en vejledende forventet studie- og arbejdsbelastning (gennemsnitlig) med udgangspunkt i studieaktivitetsmodellens kategorier, der ved modulets start anvendes til forventningsafstemning mellem underviser og studerende. Modulets omfang svarer til 275 arbejdstimer. En endelig fordeling af studie- og arbejdsbelastningen i forhold til studieaktivitetsmodellens kategorier vil fremgå af det enkelte holds lektionsplan.
Kategori 1: 66 timer
Kategori 2: 150 timer
Kategori 3: 50 timer
Kategori 4: 9 timer
En endelig fordeling af studie- og arbejdsbelastningen i forhold til studieaktivitetsmodellens kategorier vil fremgå af det enkelte holds lektionsplan.
Modulets relation til praksis
Praksissamarbejde om tekstudvælgelse til undervisningsbrug, læremidler, tekstundervisning og litterær samtale, folkeskolens afgangsprøve.
Deltagelseskrav
Kriterier for gennemført modul
Godkendelse af modulet sker på baggrund af godkendelse af ovenstående deltagelseskrav. Godkendelse af deltagelseskravene er betinget af, om den studerende har overholdt objektive krav om fx afleveringstidspunkt, udformning, redelighed og indholdsmæssig relevans.
Godkendelse af de enkelte deltagelseskrav foretages skønsmæssigt af underviseren ud fra ovenstående kriterier, i lyset af modulets færdigheds- og vidensmål. Det samlede resultat for modulets deltagelseskrav meddeles den studerende som gennemført/ikke gennemført. Såfremt det samlede resultat er ikke gennemført henvises til studieordningens Del1, afsnit 5.2.3.
Oversigt over studieordning 2016 (LU 13, Frb.)
Københavns Professionshøjskole | Humletorvet 3 | 1799 København V