Modultype, -omfang og -sprog
Basis, lokalt udarbejdet, 10 ECTS, modulsproget er dansk. Der kan forekomme tekster på engelsk, svensk og norsk.
Kort beskrivelse af modulet
Læringskontekst i skolen:
Formålet med modulet er at den studerende tilegner sig viden og færdigheder i at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning der fremmer elevers sproglige udvikling, deres sproglige viden og deres bevidsthed om sprogets rolle i forskellige former for kommunikation.
Indhold og genrer:
Fonetik, morfologi, syntaks, semantik, pragmatik, sproghistorie og nabosprog. Talesprogets hhv. skriftsprogets struktur og produktionsbetingelser. Sproglig norm og variation. Sprogsyn og sprogpædagogik.
Mundtlige og skriftlige genrer inden for såvel fakta som fiktion; bl.a. berettende, informerende, instruerende, argumenterende, fortællende, lyriske og dramatiske genrer med fokus på de sproglige træk.
Receptivt:
Den studerende skal med faglig terminologi kunne udpege centrale fænomener inden for sproglæren i konkrete tekster.
Den studerende skal kunne analysere og vurdere didaktisk design og læremidler til undervisning i sproglæren og sprog i brug.
Produktivt:
Den studerende skal kunne give sproglig vejledning med inddragelse af sproglærens terminologi.
Den studerende skal kunne vælge og begrunde eksempler, der illustrerer hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig sprogbrug i mange kommunikationskontekster.
Den studerende skal beherske gældende retskrivningsnorm og kunne kommunikere herom.
Den studerende skal udvikle og eksperimentere med læremidler og didaktisk design til undervisningen
i sprog og kommunikation.
Evt. forudsætninger for at læse modulet
Gældende retningslinjer for optag på læreruddannelsen og adgang til undervisningsfag.
Modulet godkendes til følgende fag, inkl. ECTS-angivelse
Modulet godkendes til undervisningsfaget dansk 1.-6. klassetrin med 10 ECTS
Modulets vidensgrundlag
Grundlæggende teori om og nyere forskning i sprog og kommunikation.
Kompetenceområder, som indgår i modulet
Kompetenceområde 1: Sprog og kommunikationsundervisning
Kompetenceområde 3: Skrivning og skriveundervisning
Kompetencemål, som indgår i modulet
Den studerende kan
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Vidensmål: Den studerende har viden om |
begrundet gennemføre læringsmålstyret sprog- og kommunikationsundervisning |
sprogdidaktik og fagdidaktisk forskning inden for sprog og kommunikationsundervisning |
vurdere eksempler på dansk tale- og skriftsprog, elevers sproglige udvikling, og deres beherskelse af dansk retskrivning |
sprogsystem, herunder grammatik, sprogbrug og gældende retskrivningsprincipper |
planlægge og gennemføre undervisning i nabosprog og nabokultur |
nordiske sprog og nabosprogsdidaktik |
planlægge gennemføre og evaluere differentierede læringsaktiviteter, der understøtter den enkelte elevs kommunikative kompetence |
sprogdidaktik |
kritisk vurdere læremidler til undervisning i dansk sprog i 1.- 6. klasse |
læremidler til sprogundervisning i skolen |
skabe hensigtsmæssige tekster til given kommunikationssituation på baggrund af valg mellem medier og sproglige virkemidler |
dansklærerens kommunikative opgaver, mundtligt og skriftligt |
planlægge og gennemføre undervisning i mundtlig danskundervisning |
mundtlig udtryksfærdighed |
vejlede tosprogede elever i deres skriftlige og mundtlige udvikling på baggrund af intersprogsanalyse |
intersprog og intersprogsudvikling |
begrundet gennemføre læringsmålstyret skriveundervisning |
skrivedidaktik og fagdidaktisk forskning inden for skrivning og skriveundervisning |
anvende teorier om elevers skriveprocesser og skrivestrategier i tilrettelæggelsen af undervisnings- og læringsaktiviteter |
skriftlighed og skriveudvikling i indskoling og på mellemtrin |
understøtte den enkelte elevs skriveudvikling, herunder tosprogedes elevers skriveudvikling på andetsproget |
skrivningens didaktik |
Arbejdsformer i modulet (studieaktivitetsmodellen)
Modulet tilrettelægges med en vejledende forventet studie- og arbejdsbelastning (gennemsnitlig) med udgangspunkt i studieaktivitetsmodellens kategorier, der ved modulets start anvendes til forventningsafstemning mellem underviser og studerende. Modulets omfang svarer til 275 arbejdstimer. En endelig fordeling af studie- og arbejdsbelastningen i forhold til studieaktivitetsmodellens kategorier vil fremgå af det enkelte holds lektionsplan.
Kategori 1: 66 timer
Kategori 2: 150 timer
Kategori 3: 50 timer
Kategori 4: 9 timer
En endelig fordeling af studie- og arbejdsbelastningen i forhold til studieaktivitetsmodellens kategorier vil fremgå af det enkelte holds lektionsplan.
Modulets relation til praksis
Praksissamarbejde om elevtekster, såvel mundtlige som skriftlige; analyse af læremidler; klasserumsobservationer, mm.
Deltagelseskrav
Kriterier for gennemført modul
Godkendelse af modulet sker på baggrund af godkendelse af ovenstående deltagelseskrav. Godkendelse af deltagelseskravene er betinget af, om den studerende har overholdt objektive krav om fx afleveringstidspunkt, udformning, redelighed og indholdsmæssig relevans.
Godkendelse af de enkelte deltagelseskrav foretages skønsmæssigt af underviseren ud fra ovenstående kriterier, i lyset af modulets færdigheds- og vidensmål. Det samlede resultat for modulets deltagelseskrav meddeles den studerende som gennemført/ikke gennemført. Såfremt det samlede resultat er ikke gennemført henvises til studieordningens Del1, afsnit 5.2.3.
Oversigt over studieordning 2016 (LU 13, Frb.)
Københavns Professionshøjskole | Humletorvet 3 | 1799 København V