Modultype, -omfang og -sprog
Basismodul, lokalt udarbejdet, 10 ECTS-point, modulsproget er dansk.
Kort beskrivelse af modulet
Modulet består af 6 ugers (30 dage) sammenhængende praktik på en af Institut for Skole og Lærings faste praktikskoler. De studerende har mulighed for at komme med ønske om at afvikle praktikken på en efterskole, en fri grundskole eller en specialskole. Fordelingen af praktikskoler foretages af praktikkontoret.
Praktikken gennemføres i praktikteams af 1-2 studerende.
Den studerendes undervisningsfag 3 er i fokus for praktikken, men også andre fag kan være repræsenteret.
Fokus for modulet er den studerendes arbejde med planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning i et længerevarende perspektiv med henblik på at udvikle egen og andres undervisning. Derudover står skolens professionelle fællesskab centralt i modulet og den studerendes varetagelse af undervisningen under hensyntagen til inklusionsprocesser og den enkelte elevs deltagelse i undervisningen.
Den studerende skal i særlig grad varetage undervisningen selvstændigt.
Praktikmodulet kan spille sammen med de studerendes empiriindsamling til professionsbachelorprojektet.
Forudsætninger for at læse modulet
Praktikniveau 2 skal være bestået. Det anbefales at den studerende skal have gennemført mindst 2 moduler i sit undervisningsfag 3.
Modulets vidensgrundlag
Modulet bygger på nyeste forskning om praksislæring, teori-praksis forståelser, vejledning og vejledningsformer og praktikteamet som professionelt samarbejdende team.
Kompetenceområder, som indgår i modulet
Kompetenceområde 1: Didaktik
Kompetenceområde 2: Klasseledelse
Kompetenceområde 3: Relationsarbejde
Kompetencemål, som indgår i modulet
Den studerende kan
Færdighedsmål: Den studerende kan |
Vidensmål: Den studerende har viden om |
planlægge, gennemføre og evaluere længerevarende undervisningsforløb under hensyntagen til elev- og årsplaner i samarbejde med medstuderende og skolens øvrige ressourcepersoner |
organisations-, undervisnings- og samarbejdsformer |
evaluere elevers læringsudbytte og undervisningens effekt |
metoder til formativ og summativ evaluering |
udvikle egen og andres praktik på et empirisk grundlag |
observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder |
lede inklusionsprocesser i samarbejde med eleverne |
læringsmiljø, inklusion, konflikthåndtering og mobning |
støtte den eneklte elevs aktive deltagelse i undervisningen og klassens sociale liv, samarbejde med forskellige parter på skolen |
anerkendende kommunikation, og ligeværdigt samarbejde, inklussionsprocesser |
kommunikere med forældre om elevernes skolegang |
processer, der fremmer godt skole-hjemsamarbejde og samarbejder ved forældremøder og forældre samtaler og kontaktgrupper |
Arbejdsformer i modulet (studieaktivitetsmodellen)
Modulets omfang svarer til 275 arbejdstimer.
Studieaktivitetsmodellen vil være en del af praktikskolens uddannelsesplan, der angiver rammer og indhold for den studerendes aktiviteter på skolen.
Deltagelseskrav
Mødepligt til al praktik.
Opfyldelse af modulets mål.
Evaluering af modulet
Den studerendes udbytte af modulet evalueres ved en samlet vurdering af den studerendes opfyldelse af deltagelseskravene, som alle skal være beståede .
Praktikskolen indstiller vurderingen til Professionshøjskolen Metropol, som herefter foretager den endelige vurdering.
Praktikmodulerne godkendes som en prøve med hjemmel i eksamensbekendtgørelsen og bedømmes med bestået/ikke bestået.
Kriterier for gennemført modul
Godkendelse af modulet sker på baggrund af beståelse af af ovenstående deltagelseskrav.
Kompetencemålsprøve i praktikniveau 3
Studieordningens fællesdel indeholder en principiel beskrivelse af prøveformen i praktik og er udarbejdet nationalt. Da der er store regionale forskelle, følger her en lokal udfoldelse af denne.
Type: Ekstern mundlig. Individuel eller i gruppe. Hvis praktikopgaven skrives individuelt gennemføres den mundtlige del af prøven individuelt. Hvis praktikopgaven skrives i gruppe, gennemføres den mundtlige del af prøven i gruppe.
Form: Mundtlig prøve på baggrund af 5 siders praktikopgave (sidetal følger gruppestørrelse), der illustrerer de studerendes arbejde med et eller flere udvalgt(e) videns- og færdighedsmål inden for praktikkens kompetencemål. Den studerende medbringer 1 videooptagelse af sig selv som underviser af maks. 1 minuts varighed og andre artefakter fra de studerendes praktikperiode.
Varighed (inkl. votering): 30 minutter pr. studerende. Se tidsplan, hvis prøven afvikles som gruppeprøve.
Grundlag for bedømmelse: De studerendes opfyldelse af videns- og færdighedsmålene.
Betingelser for indstilling til prøve: Godkendt modulevaluering.
Karaktergivning: Der gives én karakter efter 7-trinsskalaen. Praktikopgaven indgår i bedømmelsen, videooptagelserne og artefakterne indgår ikke.
Oversigt over studieordning 2016 (LU 13, Frb.)
Københavns Professionshøjskole | Humletorvet 3 | 1799 København V