Københavns Professionshøjskole Læreruddannelsen

Idræt

Studieordning: 2015 (LU 07, Frb.)

Fag: Idræt

Fagets identitet

Idrætsfagets kerne er undervisning i, om og gennem bevægelse i en tæt kobling mellem praksis og teori. Centralt i idrætsfaget er samspillet mellem den kropslige, den kulturelle og den didaktiske dimension belyst ud fra de natur- og sundhedsvidenskabelige samt de humanistiske og samfundsvidenskabelige områder. Faget bidrager til at fremme den almene sundhed.

 

Mål

Idrætsfaget i læreruddannelsen skal give den studerende kompetence til at begrunde, planlægge, gennemføre og evaluere en alsidig undervisning i folkeskolen, der giver glæde og lyst til at fastholde gode, livslange idrætsvaner og fremmer almen sundhed i et dannelsesmæssigt perspektiv.

Den studerende skal tilegne sig kompetence i

  1. grundlæggende alsidige kropslige og idrætslige færdigheder, herunder idræt som sport, leg, motion, æstetiske bevægelsesaktiviteter og aktiviteter i naturen,
  2. at anvende oplevelser, iagttagelser og erfaringer i forståelsen af lærerarbejdet i idræt i pædagogisk og didaktisk sammenhæng,
  3. at anvende viden om og forståelse af grundlæggende humanbiologisk og humanistisk idrætsteori i relation til børn og unges fysiske udvikling, aktivitet og sundhed,
  4. at foretage løbende evalueringer af klassens og den enkelte elevs faglige, kropslige og almene udvikling med udgangspunkt i basale evalueringsmetoder og herudfra udarbejde læseplaner inden for gældende og fremtidige rammer,
  5. at anvende relevant fagdidaktisk, sundhedsmæssig og idrætsfaglig forskning og
  6. at inddrage enkle former for it, således at denne teknologis muligheder for at udvikle emner, begreber og metoder bliver en integreret del af faget.

 

Centrale kundskabs- og færdighedsområder

Fagdidaktik

Indholdet er:

  1. Planlægning, gennemførelse og evaluering i idrætsundervisningen.
  2. Den sundhedsmæssige betydning af fysisk aktivitet hos børn og forståelse af baggrunden for de officielle anbefalinger, hvad angår børns fysiske aktivitet.
  3. Læreprocesser, der er forbundet med det kropslige, det fysiske og det kognitive.
  4. Eksempler på integration af kropslige arbejds- og udtryksformer i andre fag i bl.a. tværfaglige sammenhænge og projekter.
  5. Skriftlig og mundtlig anvendelse af begreber fra fagets praksis og teori.
  6. Progression og differentiering i undervisningen, herunder kønsintegreret eller kønsadskilt undervisning.
  7. Basale evalueringsmetoder til afdækning af færdigheder og kundskaber.
  8. Kendskab til undervisningsmidler, herunder it, med fokus på læringsaspekter.
  9. Viden om de fysiske rammers betydning for idrætsundervisningen samt kompetence i at tilrettelægge og udføre undervisning i forskellige fysiske omgivelser.
  10. Skolefagets begrundelse, form og indhold set i et historisk, kulturelt, samfundsmæssigt og fysiologisk perspektiv.
  11. Skolefagets muligheder for udvikling begrundet ud fra forsknings- og udviklingsarbejde.

Udvikling af egne alsidige idrætslige færdigheder og kompetencer begrundet ud fra:

  1. Alsidige idrætsdiscipliner og bevægelsesaktiviteter inden for såvel klassiske som nye idrætter.
  2. Betydningen af kropslige udtryk og erkendelse gennem kroppen.
  3. Viden om og indsigt i biologiske og humanistiske stofområder, herunder sundhed, i relation til børn og unges fysiske, psykiske og sociale udvikling.
  4. Viden om idrættens traditioner, kulturer og værdier.
  5. Sikkerhed i undervisningen, kendskab til forebyggelse af idrætsskader og undervisning i førstehjælp ved idrætsskader.

 

Idræt på Institut for Skole og Læring – indholdsbeskrivelse og prøveform

På Institut for Skole og Læring lægges vægt på koblingen mellem fagets praktiske og teoretiske dimensioner. I den daglige undervisningstid er fordelingen ca. 1/2 til praksis og ca. 1/2 til teori. Der arbejdes dels tematisk med udgangspunkt i den biologiske- og humanistiske idrætsteori og dels disciplinorienteret med udgangspunkt i fællestræk ved en gruppe af relaterede discipliner eksempelvis kropsbasis og boldbasis samt specifikke discipliner, emner og kulturer i idrætten. Der arbejdes med alsidige færdigheder og bevægelseserfaringer i praksis inden for følgende indholdsområder:

  • Legeaktiviteter
  • Kropsbasis
  • Musik, bevægelse og udtryk (MBU)
  • Løb, spring, kast – atletik
  • Boldbasis, boldspil
  • Redskabsaktiviteter, redskabsgymnastik
  • Natur- og udeliv

De studerende inddrages i planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen. Undervisningen foregår i et udfordrende og trygt læringsmiljø, hvor de studerende har mulighed for at udvikle deres faglige og personlige kompetencer.

Vi bestræber os på at få teori og praksis til at spille sammen. Vi søger desuden at rette teori og praksis mod professionen ved i videst mulig omfang at relatere til folkeskolen og praktikfaget gennem inddragelse af erfaringerne fra praktikforløbene, Eventuelt i samarbejde med de omkringliggende skoler.

I faget arbejder vi med at inddrage ikt i områder hvor det naturligt kan anvendes i idrætsundervisningen. Det kan være i form af registrering af puls, beregninger af energi- og stofskifte, videoanalyse af bevægelser, præsentationer af idrætsfaglig viden m.m.

Fagets internationale dimensioner forsøges tilgodeset gennem international forskning, sammenligninger af dansk skoleidræt med skoleidræt i andre lande, visit af/hos idrætslærerstuderende i andre lande og/eller afprøvning af idrætsaktiviteter fra andre nationer og kulturer.

Idrætsfagets udvikling belyses bl.a. gennem præsentation af national og international idrætsforskning.

Deltagelsespligt og obligatoriske indstillingsprodukter:

Der skal i løbet af linjefagsforløbet i idræt udarbejdes i alt 7 studieprodukter, der knytter sig til følgende indholdsområder:

  1. Boldbasis
  2. Opvarmning
  3. Fagdidaktik, evt. i tilknytning til besøg af skoleklasser
  4. Musik, bevægelse og udtryk
  5. En individuel tre timers skriftlig prøve
  6. Orienteringsaktiviteter
  7. Friluftsliv

 

Titel

Boldbasis

Type/Form

Skriftlig opgave som ledsager et boldspil udarbejdet individuelt eller i grupper på maks. 5 personer

Omfang

5-10 normalsider.

Bedømmelse

Godkendt/ikke godkendt

Respons

Aftales med underviseren

Afleveringsfrist

Opgaven skal være godkendt senest primo april på 6. semester

 

Titel

Opvarmning

Type/Form

Skriftlig opgave som ledsager et opvarmningsprogram i praksis udarbejdet individuelt eller i grupper på maks. 5 personer

Omfang

5-10 normalsider.

Bedømmelse

Godkendt/ikke godkendt

Respons

Aftales med underviseren

Afleveringsfrist

Opgaven skal være godkendt senest primo april på 6. semester

 

Titel

Fagdidaktik, evt. i tilknytning til besøg af skoleklasser 

Type/Form

Skriftlig opgave. Udarbejdes individuelt eller i grupper på maks. 5 personer

Omfang

5-10 normalsider.

Bedømmelse

Godkendt/ikke godkendt

Respons

Aftales med underviseren

Afleveringsfrist

Opgaven skal være godkendt senest primo april på 8. semester

 

Titel

Musik, bevægelse og udtryk

Type/Form

Skriftlig opgave som ledsager et praktisk eksempel på MBU. Udarbejdes individuelt eller i grupper på maks. 5 personer

Omfang

5-10 normalsider

Bedømmelse

Godkendt/ikke godkendt

Respons

Aftales med underviseren

Afleveringsfrist

Opgaven skal være godkendt senest primo april på 8. semester

 

Titel

Idrætsteori

Type/Form

Skriftlig individuel prøve uden hjælpemidler

Omfang

Tre timers skriftlig prøve

Bedømmelse

Prøven vurderes med en score hvor den studerende skal have 60 % af de mulige point for at få opgaven godkendt. Godkendes prøven ikke skal den studerende op til en ny prøve. Der gives maximalt tre forsøg. Godkendes opgaven ikke i tredje forsøg må den studerende skrive en erstatningsopgave.

Respons

Opgavens score og evt mundtlig respons på opgaven

Afleveringsfrist

Opgaven skal være godkendt senest primo april på 8. semester

 

Titel

„Orienteringsaktiviteter“

Type/Form

Kursus – ofte med en dag på Instituttet og 2 dage i et nærliggende orienteringsområde/skov

Omfang

16 lektioner

Bedømmelse

Godkendes ved min. 80 % fremmøde. Godkendes deltagelsen ikke må den studerende deltage på et kursus i orienteringsaktiviteter med et af instituttets øvrige hold for at opfylde deltagelsespligten. Det er den studerendes eget ansvar at indhente informationer om de øvrige holds ture.

Respons

Aftales med underviseren

Afleveringsfrist

Opgaven skal være godkendt senest primo april på 8. semester

 

Titel

„Friluftsliv“

Type/Form

Friluftstur hvor holdet er på tur og arbejder med friluftslivsaktiviteter – dokumenteret med en mindre opgave

Omfang

Flere dages varighed

Bedømmelse

Godkendes ved min. 80 % fremmøde. I tilfælde af at det er umuligt for den studerende at deltage på turen skal den studerende skrive en erstatningsopgave på 5-10 sider.

Respons

Aftales med underviseren

Afleveringsfrist

Opgaven skal være godkendt senest primo april på 8. semester

 

Afløsning

Der kan i faget afløses op til 15 % af fagets indhold. Det er indholdsområdet Atletik, løb, spring og kast, der afløses. Afløsningen består af mødepligt (min. 80 %) til de praktiske undervisningslektioner og en skriftlig opgave ( 5-7 sider uanset gruppestørrelse).

Såfremt den studerende ikke opfylder kravene til afløsning skal den studerende inddrage området atletik til sin afsluttende prøve.

 

Afsluttende prøve

Fagets årsværk/ECTS

0,6 ÅV/36 ECTS

Type

A) Praktisk prøve
B) Mundtlig prøve

Form

Prøven består af to dele:
Praktisk del i form af at den studerende, alene eller i gruppe på op til 4, viser et forberedt program.
Mundtlig del. Samtale på baggrund af et skriftligt oplæg (maks. 5 sider). Oplægget skal relateres og perspektiveres til praksis. Ved gruppeprøve forøges sideantallet i det skriftlige oplæg med 1 side pr. ekstra studerende. Holdet aftaler med sine undervisere om de må gå til den mundtlige del i grupper.

Varighed (inkl. votering)

45 minutter pr. studerende.
Ved gruppeprøve anbefales det at tiden fordeles på følgende måde:
– En studerende: 15 minutter til praksis og 30 min. til den mundtlige del.
– To studerende: 30 minutter til praksis og 45 minutter til den mundtlige del.
– Tre studerende: 45 minutter til praksis og 55 minutter til den mundtlige del.
– Fire studerende: 60 minutter til praksis og 60 minutter til den mundtlige del.

Grundlag for bedømmelse

Den studerendes grad af opfyldelse af fagets mål og CKF samt studieordning i øvrigt.
Herudover indgår redegørelse for eksamensgrundlaget.

Betingelser for indstilling til prøven

7 godkendte studieprodukter.
 

Karaktergivning

Der gives én karakter efter 7-trins-skalaen på baggrund af den viste praksis, og den mundtlige præstation.
Ekstern censur.

 

Oversigt over studieordning 2015 (LU 07, Frb.)

 

Københavns Professionshøjskole | Humletorvet 3 | 1799 København V