Københavns Professionshøjskole Læreruddannelsen

Indledning

Studieordning: 2004

Frederiksberg Seminariums mål er at placere vores læreruddannelse, efter/videreuddannelse, videnscentre og andre aktiviteter blandt de bedste i Danmark, således at kvalitet er et varemærke for alt vores arbejde.

Frederiksberg Seminarium har som hovedopgave at uddanne lærere, som kan virke i fremtidens skole – med faglig og pædagogisk indsigt, med fantasi, samarbejdsevne, social og kulturel forståelse og personlig myndighed. Vores læreruddannelse har også som mål at styrke de studerendes evne til at samarbejde med de sociale, pædagogiske og sundhedsmæssige sektorer, der er relateret til folkeskolen.

Det er ligeledes vores mål at udbyde relevant efter/videreuddannelse af høj kvalitet, at opbygge forsknings- og praksistilknyttede videnscentre, at udbyde voksenunderviseruddannelsen, at samarbejde og at skabe synergieffekter mellem læreruddannelsen og andre MVU-uddannelser, at skabe nye uddannelser på professionsbachelor- og diplomniveau, at fastholde og udvikle internationale relationer, at virke som et professions- og kulturcenter i vores region og at etablere os som en aktiv partner i den pædagogiske udvikling og debat.

Frederiksberg Seminarium har rødder i en kristen tradition og ser det som sin opgave at skabe rum for fordomsfrie drøftelser af hvad kristendom og andre religioner indebærer, med det formål at skabe en atmosfære som er præget af dialog, lydhørhed og gensidig respekt.

Kriterier for målopfyldelse:

  • En position som et af de mest søgte seminarier i Danmark, der tiltrækker de bedst kvalificerede ansøgere
  • En arbejdsplads, der tiltrækker dygtige medarbejdere og samtidig kompetenceudvikler dem
  • Et uddannelsesmiljø der giver en gennemførelsesprocent og eksamensresultater over gennemsnittet i forhold til tilsvarende uddannelser på andre institutioner
  • En tilfredshed hos aftagerne af vores færdiguddannede professionsbachelorer og andre studerende
  • Et højt fagligt/pædagogisk niveau i al vores undervisning
  • Et udbud af efter/videreuddannelser der vedligeholder og udvikler folkeskolelærernes faglige kvalifikationer
  • En førende position på MVU-området indenfor administration, IT, AV, vidensdeling og informationsteknologi
  • En aktiv og konstruktiv deltagelse i Netværk Frederiksberg der medvirker til at give Netværket fremdrift i sit samarbejde
  • Et forpligtende samarbejde med vore dimittendaftagere samt andre MVU- og LVU- institutioner
  • Projektsamarbejder med en bred vifte af kultur- og uddannelsesinstitutioner samt NGO’ere og den private sektor
  • Fastholdelse og udvikling af internationale samarbejdsrelationer
  • Dannelse af videnscentre, der giver resultater som er anvendelige og bliver brugt både inden for vores egen organisation samt i det omgivende samfund
  • Publicering af bøger og artikler samt afholdelse af konferencer inden for de faglige, pædagogiske og praksisrelaterede områder vores virksomhed knytter sig til
  • Styr på økonomien og optimering af ressourceanvendelsen
  • Opnåelse af puljemidler samt midler fra eksterne fonde
  • Vedligeholdelse og udvikling af bygninger så de følger med de pædagogiske udfordringer

Oversigt over studieordning 2004

 

Københavns Professionshøjskole | Humletorvet 3 | 1799 København V