Modultype, -omfang og -sprog
Basis, lokalt udarbejdet
10 ECTS
Modulsproget er dansk. Der kan forekomme nordisk og engelsk litteratur.
Kort beskrivelse af modulet
I modulet arbejdes der med naturfagsdidaktiske elementer, herunder
· omsætning af interessemodsætninger i samfundet til meningsfulde undervisningsaktiviteter, der understøtter elevernes naturfaglige dannelse
· didaktisering af udvalgte aktuelle forskningsresultater i fysik og kemi
· forholdet mellem skolefaget fysik/kemi og de videnskabelige dicipliner fysik og kemi
· tværfaglighed som didaktisk redskab
· planlægning, tilrettelæggelse og evaluering af fysik/kemi-undervisning.
Det fagdidaktiske stof eksemplificeres i arbejdet med
· politiske, økonomiske og etiske interessemodsætninger i tilknytning til fysiske og kemiske problemstillinger i samfundet
· udvalgte videnskabelige forskningsresultater fra fysikken og kemien
· energiformer, –omdannelse og udnyttelse
· udvalgte stofkredsløb
· menneskets udnyttelse af naturgrundlaget
· risikovurdering og sikkerhedsarbejde i forbindelse med undervisning i fysik/kemi herunder laboratorie- og sikkerhedskursus.
Forudsætninger for at læse modulet
Bestået laboratorie- og sikkerhedskursus inden for fysik/kemi.
Modulet godkendes til følgende fag, inkl. ECTS-angivelse
Modulet godkendes til fysik/kemi med 10 ECTS
Modulets vidensgrundlag
Modulets vidensgrundlag baseres på
· ny national og international forsknings- og udviklingsbaseret viden om undervisningsfaglighed inden for modulets temaer
· teori om og empiriske undersøgelser af praktiske og eksperimenterende arbejdsformer, undervisningsressourcer, interesse og motivation, modellering, begrebsdannelse herunder hverdagsopfattelser og parallelindlæring, lærings i naturfag, evaluering og entreprenørskab
· teori og komunikation og formidling i fysik/kemi, herunder faglig læsning, skrivning og IKT-værktøjer
· teori om naturvidenskabshistorie og -filosofi
Kompetenceområder, som indgår i modulet
Kompetenceområde 2: Naturvidenskabens perspektiver i relation til fysik/kemi
Kompetenceområde 3: Fysik/kemi i tværfagligt samarbejde
Kompetenceområde 4: Undervisning i fysik og kemis kerneområder
Kompetencemål, som indgår i modulet
Den studerende kan
· begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle fysik/kemi-undervisning med naturvidenskabelige perspektiver og med henblik på udvikling af elevernes almendannelse
· begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle fysik/kemi-undervisning i tværfagligt samspil med andre fag
· begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle fysik/kemi-undervisning med kernebegreber fra fysikken og kemiens verden
Vidensmål: Den studerende har viden om |
Færdighedsmål: Den studerende kan |
argumentation og samfundsmæssige interessemodsætninger
|
planlægge og gennemføre fysik/kemi-undervisning vedrørende faglige diskussioner af politiske og økonomiske interessekonflikter |
nyere forskning inden for naturvidenskab
|
inddrage eksempler på nyere naturvidenskabelig forskning i undervisning |
tværfaglige perspektiver på strukturer, mønstre, systemer og processer i naturen
|
planlægge og gennemføre fysik/kemi-undervisning, som inddrager tværfaglige perspektiver på strukturer, mønstre, systemer og processer i naturen |
tværfaglige perspektiver på energiformer, -strømme, -kilder og -udnyttelse
|
planlægge fysik/kemi-undervisning, som inddrager tværfaglige perspektiver på energiformer, -strømme, -kilder og -udnyttelse |
tværfaglige perspektiver på stofkredsløb |
planlægge og gennemføre fysik/kemi-undervisning, som inddrager tværfaglige perspektiver på stofkredsløb |
tværfaglige perspektiver på menneskets udnyttelse af naturgrundlaget |
planlægge og gennemføre fysik/kemi-undervisning, som inddrager tværfaglige perspektiver på menneskets udnyttelse af naturgrundlaget |
laboratoriearbejde og sikkerhedsvejledninger |
planlægge og gennemføre fysik/kemi-undervisning i overensstemmelse med gældende sikkerhedsbestemmelser |
Arbejdsformer i modulet (studieaktivitetsmodellen)
Modulets omfang ekskl. sikkerhedskursus svarer til 234 arbejdstimer.
Den studerende forventes at bruge sin arbejdstid på modulet således:
En studerendes gennemsnitlige arbejdstid fordeler sig i de fire kategorier i studieaktivitetsmodellen efterfølgende nøgle:
Kategori 1: Deltagelse af underviser og studerende, initieret af underviser: 37 arbejdstimer
Kategori 2: Deltagelse af studerende, initieret af underviser: 95 arbejdstimer
Kategori 3: Deltagelse af studerende, initieret af studerende: 95 arbejdstimer
Kategori 4: Deltagelse af underviser og studerende, initieret af studerende: 7 arbejdstimer
Det obligatoriske sikkerhedskursus har et omfang svarende til 1,5 ECTS svarende til ca. 41 arbejdstimer.
Den studerende forventes at bruge sin arbejdstid på kurset i laboratorie- og sikkerhedsarbejde således:
Kategori 1: Deltagelse af underviser og studerende, initieret af underviser: 7 arbejdstimer
Kategori 2: Deltagelse af studerende, initieret af underviser: 30 arbejdstimer
Kategori 3: Deltagelse af studerende, initieret af studerende: 4 arbejdstimer
Modulets relation til praksis
Praksis inddrages løbende som reference for modulets faglige indhold og de anvendte didaktiske metoder. Hertil kommer en faglig ekskursionsdag og arbejde med naturvidenskabelig formidling i og til forskellige medier.
Laboratorie- og sikkerhedskurset tager udgangspunkt i bestemmelser for fysik/kemi-faget i folkeskolen.
Deltagelseskrav
§ Beståelse af den skriftlige prøve i laboratorie- og sikkerhedsarbejde.
§ Aflevering af ét individuelt udarbejdet prøveprodukt indenfor afleveringsfristen. Der gives nærmere anvisning på prøveproduktets form, indhold og tidsfrist af modulets underviser.
Evaluering af modulet
Den studerendes udbytte af modulet evalueres ved en samlet vurdering af den studerendes opfyldelse af deltagelseskravene, som alle skal være godkendte.
Kriterier for gennemført modul
Godkendelse af modulet sker på baggrund af godkendelse af ovenstående deltagelseskrav.
Oversigt over studieordning 2014 (LU 13, Frb.)
Københavns Professionshøjskole | Humletorvet 3 | 1799 København V