Københavns Professionshøjskole Læreruddannelsen

BA2: Professionsbachelorprojektet

Studieordning: 2014 (LU 13, Frb.)

Fag: Bachelorprojekt

Modultype, -omfang og -sprog

Basis, lokalt udarbejdet

10 ECTS

Modulsproget er dansk. Litteraturgrundlaget kan indeholde fremmedsprog.

 

Kort beskrivelse af modulet

I forlængelse af modulet Forsknings- og innovationskompetencer i relation til elever, klasserum, skole og samfund udarbejder den studerende sit professionsbachelorprojekt.

 

Projektet skabes af den studerende og processen understøttes af en forelæsningsrække på årgangsbasis hvor generelle forhold bekrives. Dertil kommer en række vejledninger varetaget af hhv. undervisningsfagslærere og undervisere fra Lærerens grundfaglighed. Årgangsforelæsningernes formål er dels at skabe et dialogisk forum vedrørerende professionsbacheloropgavens indholdselementer, formål, dels at give bud på fortolkning af bekendtgørelsesteksten samt at skabe samarbejde og netværksdannelse på tværs af projekternes forskelligartede indhold.

 

Evt. forudsætninger for at læse modulet

Gældende retningslinjer for optag på læreruddannelsen. Det anbefales at den studerende har gennemført BA1.

 

Modulet godkendes til følgende fag, inkl. ECTS-angivelse

Modulet godkendes til professionsbachelorprojektet med 10 ECTS

 

Modulets vidensgrundlag

Forskningsmetoder samt nationale og internationale forskningsartikler, projekter og forskningsdesigns.

 

Kompetenceområder, som indgår i modulet

Professionsbachelorprojektet omhandler videnssøgning, undersøgelse, udvikling og formidling som grundlag for professionel analyse, vurdering og handlingsrettet perspektivering af lærerfaglige opgaver og problemstillinger.

 

Kompetencemål, som indgår i modulet

Den studerende kan identificere, undersøge, udvikle og perspektivere lærerfaglige problemstillinger.

 

Vidensmål: Den studerende har viden om

Færdighedsmål: Den studerende kan

folkeskolens og lærerprofessionens virkefelter og udvikling

identificere og vurdere viden af relevans for skolen og lærerarbejdet

lærerens professionsfaglighed og –etik

udvikle egen professionsfaglighed

professionsfaglig viden vedrørende skole og undervisning

analysere centrale og aktuelle problemstillinger vedrørende skole og undervisning

nationale og internationale forsknings- og udviklingsresultater af relevans for folkeskolen

anvende resultater af nationale og internationale empiriske studier af relevans for skolens og lærerens praksis

egne og andres undersøgelser vedrørende skole- og undervisningsfaglig udvikling og innovation

anvende undersøgelsesresultater som grundlag for udvikling af skolen og egen undervisning

forsknings- og udviklingsmetoder

anvende videnskabelig metode i egne empiriske undersøgelser og i vurdering af andres undersøgelser

akademisk arbejdsmåde og formidling

formidle resultaterne af egne empiriske undersøgelser som grundlag for udvikling af skolens og lærerens praksis

 

Arbejdsformer i modulet (studieaktivitetsmodellen)

Modulets omfang svarer til 275 arbejdstimer.

En studerendes gennemsnitlige arbejdstid fordeler sig i de fire kategorier i studieaktivitetsmodellen efter følgende:

Kategori 1: Deltagelse af underviser og studerende, initieret af underviser arbejdstimer:15

Kategori 2: Deltagelse af studerende, initieret af underviser 39 er  arbejdstimer

kategori 3: Deltagelse af studerende. Initieret af studerende: 215 arbejdstimer

Kategori 4: Deltagelse af underviser og studerende. Initieret af studerende: 6  arbejdstimer

 

Modulets relation til praksis

Professionsbachelorprojektet tager udgangspunkt i en konkret empirisk problemstilling. Problemstillingen skal tage afsæt i folkeskolens praksis eller praksis fra andre skoleformer. 

 

Evaluering af modulet

Den studerendes udbytte af modulet evalueres ved en samlet vurdering af den studerendes opfyldelse af deltagelseskravene, som alle skal være godkendte.

 

Kriterier for gennemført modul

Godkendelse af modulet sker på baggrund af godkendelse af ovenstående deltagelseskrav

 

Oversigt over studieordning 2014 (LU 13, Frb.)

 

Københavns Professionshøjskole | Humletorvet 3 | 1799 København V