Modultype, -omfang og -sprog
Basis, nationalt udarbejdet
10 ECTS
Modulsproget er dansk
Kort beskrivelse af modulet
Modulet introducerer til analyser af folkeskolens formål, demokrati og medborgerskab i et idéhistorisk, dannelsesteoretisk og professionsetisk perspektiv. Centralt i modulet står den studerendes arbejde med at forholde sig til skolens værdier og relatere dem til lærerprofessionen med respekt for den kulturelle og religiøse mangfoldighed, der aktuelt præger skolen og samfundet.
Modulet godkendes til følgende fag, inkl. ECTS-angivelse
Modulet godkendes til hovedområdet Almen dannelse/KLM under Lærernes grundfaglighed med 10 ECTS-point.
Fagområder (undervisningsfag, Lærernes grundfaglighed) som modulet knytter sig til
Modulet er en del af Lærerens grundfaglighed med anknytning til undervisningsfag, praktik og bachelorprojekt.
Modulets vidensgrundlag
Centralt i modulet står filosofi, idéhistorie, dannelsesteori og religionsvidenskab. Modulet befinder sig i spændingsfeltet mellem forskellige teoridannelser inden for modulets videns- og færdighedsmål. Modulet bygger på national og international forsknings- og udviklingsviden om dannelse, demokrati og medborgerskab, professionsetik og religions- og kulturmøder.
Kompetenceområder, som indgår i modulet
Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab.
Kompetencemål, som indgår i modulet
Den studerende kan
· forholde sig nuanceret og reflekteret til etiske, politiske, demokratiske og religiøse udfordringer, som er forbundet med undervisning, forældresamarbejde og skole i et globaliseret samfund.
Vidensmål: Den studerende har viden om |
Færdighedsmål: Den studerende kan |
den idéhistoriske og pædagogisk filosofiske baggrund for begreber som tolerance, myndighed, lighed, frihed og solidaritet i forbindelse med mangfoldighed og inklusion i skolen |
organisere inkluderende undervisning i spændingsfeltet mellem individ og fællesskab
|
forskellige former for borgerskab, medborgerskab og verdensborgerskab i idéhistorisk, historisk og aktuelt perspektiv |
udvikle sammenhængen mellem skolens medborgerskabs- og kulturelle dannelsesopgave
|
menneskerettigheder, børns rettigheder og idéhistoriske baggrund for rettighedstænkningen herunder relationer mellem menneskerettigheder, religion og demokrati |
begrundet foreslå organisering af undervisning, forældre- og kollegasamarbejde og skolekultur, der bygger på åndsfrihed, ligeværd og demokratisk dannelse |
ritualer og eksistenstolkning i udvalgte filosofiske og religiøse traditioner |
organisere professionelt samarbejde omkring komplekse etiske og religiøse udfordringer i skolen |
livsoplysning, etiske traditioner og deres idéhistoriske baggrund |
anvende forskellige typer af etisk argumentation |
forholdet mellem religion, kultur og politik evangelisk-luthersk kristendom og andre livsanskuelser, typer af sekularisme og deres konsekvenser for skolens dagligdag |
håndtere religiøse og kulturelle forhold i skolens tradition og dagligdag |
kristendom, jødedom, islam og andre livsanskuelser i aktuel kontekst |
gå i dialog med elever og forældre med forankring i forskellige religioner og livssyn |
kristendommens fortællinger, grundbegreber og virkningshistorie i sammenhæng med forskellige perioders menneske- og dannelsessyn |
vurdere sammenhænge og brydninger mellem kristendom, sekularisering og skole i historisk og aktuel belysning |
Arbejdsformer i modulet (studieaktivitetsmodellen)
Modulets omfang svarer til 275 arbejdstimer.
En studerendes gennemsnitlige arbejdstid fordeler sig i de fire kategorier i studieaktivitetsmodellen efter følgende:
Kategori 1: Deltagelse af underviser og studerende, initieret af underviser: 84 arbejdstimer
Kategori 2: Deltagelse af studerende, initieret af underviser:127 arbejdstimer
Kategori 3: Deltagelse af studerende, initieret af studerende: 60 arbejdstimer
Kategori 4: Deltagelse af underviser og studerende, initieret af studerende: 4 arbejdstimer
Modulets relation til praksis
Modulets indhold har to praksistilknytningspunkter. Ét i det omgivende samfund og ét i skolen.
I arbejdet med modulet inddrages relevante og aktuelle eksempler på drøftelser og konkrete handlinger i spændingsfeltet mellem individ, fællesskab og skole hvor etiske, religiøse og ideologiske forhold spiller en rolle. I arbejdet med modulets indhold kan således også indgå besøg og samtaler med både majoritets- og minoritetsgrupper med såvel forskellige religiøse, ideologiske og sociale baggrunde.
Endvidere inddrager de studerende eksempler fra deres praktikskoler hvor spørgsmål vedrørende individ og fællesskab, individ og samfund, religion, livssyn, demokrati, medborgerskab har været til drøftelse, tydeligt i konflikter eller fx spillet en rolle i en skoles eller klasses hele liv. I undervisningen inddrages/arbejdes med cases fra en skolesammenhæng vedrørende de spørgsmål, som de studerende jf. Almen dannelse/KLM´s kompetencemål skal håndtere.
Endvidere kan skolers værdigrundlag, som de kommer til udtryk på skolers hjemmesider, undersøges, her kan også inddrages skolers antimobbepolitik, sorgplaner, medborgerskabs- og demokratiidealer m.v.
Deltagelseskrav
Skriftligt notat
Kreativt produkt med fremlæggelse
De studerende skal i grupper på maks. 4 deltagere fremlægge et kreativt produkt for holdet. Produktet kan fx være et drama, en installation eller en digital fremstilling. Produktet skal indeholde en drøftelse og en besvarelse af en problemstilling der favner centrale elementer i Almen dannelse/KLM´s kompetencemål. Forud for fremlæggelsen skal der udarbejdes et skriftligt notat på højst 2 normalsider der indeholder begrundet problemformulering, kort procesbeskrivelse, besvarelse af problemstilling og litteraturliste.
Den enkelte studerende skal have deltaget i udarbejdelsen af såvel det kreative produkt som det skriftlige notat, skal have deltaget i vejledning i forbindelse med udarbejdelsen af produktet og notatet, og skal deltage i fremlæggelsen af det kreative produkt samt holdets øvrige fremlæggelser. De af holdets underviser angivne tidsfrister skal ligeledes være overholdt.
Evaluering af modulet
Den studerendes udbytte af modulet evalueres ved en samlet vurdering af den studerendes opfyldelse af deltagelseskravene, som alle skal være godkendte.
Kriterier for gennemført modul
Godkendelse af modulet sker på baggrund af godkendelse af ovenstående deltagelseskrav
Oversigt over studieordning 2014 (LU 13, Frb.)
Københavns Professionshøjskole | Humletorvet 3 | 1799 København V